Een voorspelbare overheid

CU-ImpactLogo-in-vierkant-RGB.jpg
Door ChristenUnie op 15 augustus 2019 om 10:43

Een voorspelbare overheid

Op 10 juli heeft het algemeen bestuur de Voorjaarsbrief 2020 besproken. In deze brief staan de uitgangspunten voor het opstellen van de begroting voor 2020 en daarna.

Een belangrijk onderwerp dus, maar om een aantal redenen op een bijzonder moment
1. Er zijn in maart 2019 verkiezingen geweest voor een nieuw bestuur.
2. Dat nieuwe bestuur is nog bezig met het opstellen van een bestuursagenda, waarin de prioriteiten voor de komende jaren worden bepaald.
3. Het nieuwe bestuur is in principe heel tevreden met de uitgangspunten die in de afgelopen jaren zijn bepaald.
4. Er is een landelijke discussie gaande over een nieuw belastingstelsel voor de waterschappen.
5. Er zijn discussies gaande over belangrijke thema’s zoals klimaatadaptatie, circulariteit en energie. De droogte van dit jaar en vorig jaar maakt het enorme belang goed duidelijk.
6. Er is een beleidsnota in voorbereiding over de risico’s die het waterschap loopt en de (financiële) buffer die daarvoor nodig is.

Er gebeurt dus heel veel tegelijkertijd. De ChristenUnie heeft daarom vooral het belang om dingen in samenhang te bezien benadrukt. Het risico om bestuurlijke, financiële en organisatorische zaken afzonderlijk op te pakken is immers dat dingen dubbel gebeuren of niet meer goed op elkaar aansluiten. Dat past niet bij onze wens om als overheid ‘voorspelbaar’ te zijn: voor inwoners, bedrijven en instellingen moet duidelijk zijn wat zij van het waterschap kunnen verwachten en wat het waterschap van hen verwacht.

Het college van Dijkgraaf en Heemraden herkende dit belang. Daarom is de afspraak gemaakt dat de nieuwe beleidsnota over risico’s in de eerstvolgende begroting wordt verwerkt.

Labels: ,