Werken aan een gezonde balans van natuur en landbouw

Koos 2.jpg CU-ImpactLogo-in-vierkant-RGB.jpg
Door Koos van Aller, ChristenUnie op 11 maart 2024 om 13:46

Werken aan een gezonde balans van natuur en landbouw

In het verkiezingsprogramma voor het waterschap hebben we staan dat de ChristenUnie boeren graag helpt om zoveel mogelijk hun kringloop te sluiten en te bevorderen dat dit op nationaal/regionaal niveau haalbaar is. Kringlooplandbouw is beter voor de bodem en het water. Als waterschap kunnen we daar een belangrijke bijdrage aan leveren.

We doen dit in lijn met het beleid van de Rijksoverheid en in de gebiedsprocessen in het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Het waterschap moet hier een proactieve en blijvende rol in spelen.

Na een intensieve voorbereiding  van CU en andere fracties is de geactualiseerde Blauwe Omgeving Visie (BOVI) 2050 op 4 maart 2024 besproken voor besluitvorming in het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe. In de actualisering staat dat een van de centrale waardes in het nieuwe water-denken het streven is naar een gezonde balans van natuur en landbouw. Wanneer we meer samenwerken met het natuurlijk systeem, helpt dat de natuur met het bestuiven van gewassen, het zuiveren van water en verkoeling in warme zomers.

Het Waterschap gaat komende jaren extra accenten leggen op onder meer het vergroten van de mogelijkheden om groenblauwe diensten te combineren met het landschap. Dat biedt kansen voor duurzame landbouwbedrijven in beekdalen. Ook op de flanken van Utrechtse Heuvelrug en Veluwe worden landbouwers uitgedaagd om deze groenblauwe of ecosysteem-diensten te leveren en daarmee ruimte te geven aan natuurlijke processen. In goed overleg met andere fracties is aangevuld dat de landbouw in 2050 duurzamer, meer divers en robuuster is en door symbiose met de (agrarische) natuur, er meer mogelijkheden komen voor plantaardige teelten en dat er veel aandacht is voor een gezonde bodem. Met deze aanvulling is de geactualiseerde BOVI 2050 unaniem aangenomen en daarmee een solide fundament gelegd voor concrete uitwerking komende jaren.

Labels: , ,