Grondwater

We werken op grondwater samen met Rijk, provincies, gemeenten en belanghebbende sectoren. Voor iedereen moet duidelijk zijn wie waarvoor verantwoordelijk is. Graag maken we gezamenlijke afspraken over een grondwaterverdringingsreeks. We streven naar zoveel mogelijk waterbeheer onder één dak, water beweegt zich immers in één systeem en dus moet ook de verantwoordelijkheid voor grote grondwateronttrekking overgeheveld worden naar het waterschap.

Hooggelegen zandgronden moeten worden ingezet als belangrijke strategische zoetwatervoorraden. Het waterschap wordt proactief partner in studies en planvorming naar de Veluwe als aanvullende strategische zoetwatervoorraad. Dit grondwater vormt in tijden van droogte een belangrijke bron en buffer (verbinding) tussen natte en droge perioden.

Ook moet er werk worden gemaakt van regionale verdringingsreeksen zodat inwoners, boeren en tuinders duidelijkheid krijgen over de beschikbaarheid van water in tijden van droogte, als de vraag naar water vele malen hoger ligt dan de beschikbaarheid ervan. Hierbij moeten concrete afspraken over de verdeling van grondwater (verdringingsreeksen) gemaakt worden met Vitens en de provincies. De ChristenUnie is voorstander van het afsluiten van convenanten over het verminderen van het oppompen en het actiever aanvullen van grondwatervoorraden. Dit gebeurt zo veel mogelijk lokaal en met scherpe randvoorwaarden voor gebiedsvreemd water voor wat betreft kwaliteit en kwantiteit. Infiltratieputten op de Veluwe kunnen alleen in het uiterste noodgeval gevuld worden met (gebiedsvreemd) IJsselwater.